Härmälänrannan Asukasyhdistys ry

Yhteisöllisesti asukkaiden kanssa

Vahvat historian juuret alueen perustana

Etelä-Tampereella sijaitseva Härmälänranta on rakentunut 2000-luvulla viihtyisäksi Pyhäjärven rantaan sijoittuvaksi asuntoalueeksi, jonka arvoa nostavat hyvät ul­koi­lu­mah­dol­li­suu­det mm. Härmälänsaaressa, satama, erinomaiset liikenneyhteydet sekä läheinen kaupallisten palveluiden keskittymä.

Alueen rakentuminen jatkuu edelleen.
Alueella on mittava historia sen muututtua 1930-luvulla huvilarannikosta Valtion Lentokonetehtaan alueeksi ja sen perintönä merkittäväksi teollisuuden tuotantoalueeksi. Nykyiselle asuinalueelle on jäänyt useita suojeltuja rakennuksia henkimään mennyttä aikaa.

Härmälänrannan Asukasyhdistys ry perustettiin v. 2013 edistämään viihtyisyyttä, yhteisöllisyyttä ja turvallisuutta alueella. Tällä hetkellä jäseniä on jo yli 370. Yhteisöjäseniä, pääosin taloyhtiöitä on 27. Yhdistys on järjestänyt vuosittain toistakymmentä tilaisuutta, joissa osanottajia on ollut vuosittain 1000-1500 henkeä.
Toiminta ei kuitenkaan keskity pelkästään viihteeseen. Yhdistys on yhteydessä kaupungin virkamiehiin ja alueen yrityksiin viihtyvyyteen ja turvallisuuteen liittyvissä asioissa. Yhdistyksen kautta jäsenillämme on mahdollisuus tehdä aloitteita, sillä yhdistyksellä on leveämmät hartiat vaikuttamisessa.

Tässä merkittävimpiä saavutuksia, jotka ovat toteutuneet Asukasyhdistyksen aloitteesta tai myötävaikutuksesta:
- rantapuistoon kävelytie ja penkit sekä puistoon että rannan historialliselle luiskalle
- roskalaatikkojen lisäyksiä alueelle
- Härmälänsaarenkadun-Nuolialantien liikennevalot
- linja-autovuorojen lisäys ja digitaalinen näyttötaulu bussipysäkille
- rannan kevyen liikenteen väylän liikennemerkkien uudelleen järjestely
- pysäköintipaikkojen lisäys Härmälänsaarenkadun päähän
- puuston ja risukoiden harvennuksia useana vuonna rannassa ja Härmälänsaaressa
- laivalaiturin korjaus
- opaste- ja historiataulu Härmälänsaaren sillalle
- kevyen liikenteen väylä Viimankadun päästä Pereentielle Pirkkalaan
- valaistus em. kevyen liikenteen väylälle (toteutumassa)
- alueviitta HÄRMÄLÄNRANTA Nuolialantien ja Valmetinkadun risteykseen (toteutumassa).

Lue lisää menneistä ja tulevista näiltä sivulta, yhdistyksen Facebook -sivustolta tai jäsenkirjeistämme. Olet myös tervetullut vaikuttamaan jäsenenämme!